söndag 28 oktober 2012

Pasta Carbonara

Idag lagade jag pasta carbonara till middag. Kollade upp några recept, det finns så många olika recept av denna maträtt, med lök, vitlök, parmesan, ägg eller äggula, grädde eller bechamel... I min carbonara finns det alltid vitlök och parmesan! Själv älskar jag vitlök och som tur gör min sambo det med ;)

Här är mitt recept:

Pasta Carbonara

300-400g spaghetti
1pkt bacon
1 liten lök
2st vitlöksklyftor
70g riven parmesan
2dl grädde
3st äggulor
salt och svartpeppar

Koka spaghettin enligt paketet. Tärna löken och baconen och stek i stekpanna tills löken är gyllenbrun och baconen krispigt och fint. Blanda ihop grädde, äggula, parmesan och vitlöksklyftor i en skål.
Häll ur vattnet från pastan och lägg spaghettin tillbaks i kastrullen. Häll såsen i spaghettin och rör om. Häll baconet och löken i och rör om. Smaksätt med svartpeppar (och salt). Jag tyckte det blev tillräckligt med salt från baconet och parmesanen :)
Servera genast med svartpeppar och parmesan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar