lördag 15 september 2012

Husdjur

När jag inte bakar eller lagar mat spenderar jag mycket tid med min andra kärlek, mina djur.
Vi har alltid haft katter som husdjur i familjen, vår första katt levde tills han var 20. Nu har mina föräldrar tre katter, två honor 8år och en hane 3 år. Jag var rätt säker på att jag skulle skaffa en katt själv men det blev något helt annat...


Afrikanska Pygméigelkottar
Jag har alltid älskat igelkottar, vem gör inte det? De är ju så söta! För fyra år sedan fick jag veta att man kan ha igelkottar som husdjur. Jag sökte upp all information jag kunde få på afrikanska pygméigelkottar och ju mer jag läste desto säkrare blev jag, igelkott skall de bli! Började kolla efter officiella uppfödare i Finland och hittade den jag ville ha min igelkott från. Augusti 2009 föddes det fyra ungar och två månader efter det fick jag min lilla söta tjej hem <3 Sugar var min första igelkott och hon var den snällaste och raraste. Jag blev en officiell uppfödare med namnet SY Spicy och fick Sugar fick två kullar, 6 ungar allt som allt :)
Hösten 2011 blev Sugar väldigt sjuk och i februari 2012 dagen efter alla hjärtans dag måste jag släppa taget om min lilla lilla älskade tjej, kommer aldrig att glömma henne. <3

På våren 2010 flyttade unga Chili till mig. Han tog jag som make till Sugar och de fick 3 ungar tillsammans. Som namnet säger är Chili en tuff kille men han har sin rara sida och har blivit bara rarare med åren :) Chili är 2,5år och njuter av sitt liv här med oss.

Mer om mina igelkottar hittar du här .

Sugar

Chili

Sugars första kull
Sugars och Chilis dotter Maple


Bamse
Bamse är våran senaste familjemedlem. Han är en hund av rasen Welsh Corgi Pembroke. Bamse är född 6.6.2012 (födelsedag på svenska nationaldagen, inte illa ;) ...)
Jag har alltid gillat rasen och när det blev tal om att skaffa hund var det ingen frågan om vilken ras det skulle vara! Bamse hämtade vi i slutet av augusti, han är från kennel Fedinas´s i Finland. Bamse är nu 14veckor (liten bebis ännu <3) och han är allt man kunde önska sig. Bamse är väldigt nyfiken (förstås som valp), självständig men också kelig, lilla gullungen min :) Om exakt en månad skall vi börja en valpkurs, kanske Bamse hittar någon kompis i sin ålder därifrån :)

Bamse 7,5veckor

Bamse 12 veckor


1 kommentar: